Yukarıda listelenen maddeler hemen hemen bir çok şirketin satış sürecini oluşturmaktadır. Bir çok kitle tarafından bu süreç bir huniye benzetilir ve yukarıdan içerisine koyduğunuz su yavaş yavaş alt kısımdan dışarıya atılır. Süreçte tasvir edildiği gibi suyun içerisinde bulunduğu alan aşağıya doğru daralır. Ancak gerçekten başarılı olmak isteyen firmalar sürecin aslında fiziksel olarak huni metodunu takip etmediğini iyi analiz etmek zorundadır.
Bu modeldeki başlıca mantık şu şekilde ilerlemektedir; Şirketinizi ve onlara sunduğunuz ürün veya hizmeti beğenen müşteriler, yani huninin en alt kısmındaki insanlar, sizi üst kısımlardaki müşterilere tavsiye ederek onları aşağı çekmenize yardımcı olmaktadırlar. Bu durum tam tersi yönde ve daha hızlı da ilerleyebilmektedir. Eğer müşteri iyi bir deneyim edinememiş ise bunu diğer müşterilerinize rapor etmekte ve onları huninin dışarısına itmektedir.
Yeni bir işletme modeli olarak, satış sürecini bir çark'a benzetmek huni modelinden daha iyi sonuçlar almamıza olanak sağlayacaktır. Peki bu yeni çark modeli nedir? Çark rasyonel enerjiyi hareket enerjisine dönüştüren bir sistemdir. Bu sistemde çarkın dönüş hızı ise işletmeniniz büyüme oranını belirleyecektir. Yapılması gereken bu çarkın dönüş hızını artırmak ve mutlu müşteriler üretmektir. Peki müşteri memnuniyeti neden bu kadar önemlidir? Gelin bunu şu maddelerle açıklayalım.
Yukarıda yazılanların aksine, müşterilerinize ihtiyacı olmayan ürünleri satmaya çalışır, tutamayacağınız sözler verir ya da talimatlarınızı söz verdiğiniz zamanlarda yapmazsanız, müşteri şikayetleri büyüyecek, onların networkleri aracılığı ile yayılacak ve size daha fazla satış kaybı oranı olarak geri dönecektir.
Sorunsuz bir satış sürecini yönetmek için ihtiyacınız olan 3 anahtar kelime vardır.
Satış yapmak için sahip olduğunuz her türlü araç sizin için gücü ifade eder. İşini seven bir ekip, iyi bir ürün, sizi arkadaşlarına tavsiye eden müşteriler sizin için bir güçtür.
Satışı yavaşlatan her türlü pürüz ise sizin için bir sorunu ifade eder. Karmaşık prosedürler, vasat ürünler, düşük müşteri deneyimleri tüm satış süreçleri için bir sorun örneğidir. Özellikle olumsuz müşteri deneyimleri çok hızlı yayılabilmekte ve kısa dönemde satışlara yansımaktadır.
Satış süreci üzerinde yeniden düşünme ve satıcı ve alıcı için iyi bir deneyim oluşturma çabasıdır. Satışın doğası ve amacı her zaman müşterilerin ürüne daha rahat ulaşabilmesini sağlamak olmuştur. Örneğin eskiden satın alınan müziklerin yerini zamanla indirilebilir içerikler ve daha sonra ise Spotify vb. platformlar almıştır.
B2B Firmaları ise bu satış süreçlerini en iyi takip etmesi gereken firma türleridir. Bu açıdan satış sürecindeki pürüzleri ortadan kaldırmak ve satış teknikleri üzerinde düşünmek için tam zamanı. Çarkı daha hızlı çevirecek ve büyümeyi hızlandıracak teknikler blog'un devamında sizlerledir.
Bu süreçte üzerinde odaklanmamız gereken 3 farklı araç vardır ve bunlar şu şekildedir;
Satış ekibinizin satış süreci üzerinde daha fazla zaman harcamasına olanak verin.
Satış ekibiniz ve potansiyel müşterilerinizin daha fazla bir araya gelmesini sağlayın, Etkinlikler, Online platformlar ve iş seyahatleri bunu sağlayabileceğiniz başlıca ortamlardır.
Satış ekibini eğiterek bir öğrenme kültürü hedeflemelisiniz. Sürekli birilerini eğitmeye çalışmak size zaman kaybettirecektir. Onlara kendi kendilerini eğitebilecekleri bir kültür aşılayın.
GELENEKSEL SATIŞ | SORUNSUZ SATIŞ |
---|---|
Faydasız Bilgiler. | Bilgiyi Kullanabilen bir ekip. |
Düzensiz çok çalışma | Ekip Çalışması |
Bir çok araç ve manuel veri girişi | Tek sistem otomatik veri aktarımı |
Önceliklendirme yok | Sistematik Önceliklendirme |
Ulaşılan müşteri miktarı | Satışa Dönen Müşteri Miktarı |
Ek olarak, ekibinizdeki arkadaşlarınızın anahtar aktiviteleri tamamlama sürelerini ortaya çıkarın ve her bir ekip üyesinin satış gerçekleşene kadarki süreçlerini gözden geçirin. Bu süreçler içerisinde sistematik hale getirebilecek adımlar üzerinde düşünmeye başlayın.
GELENEKSEL SATIŞ | SORUNSUZ SATIŞ |
---|---|
9-5 ulaşılabilirlik | Talebe bağlı ulaşılabilirlik |
Her bir toplantı için 7 e-mail | Basitleştirilmiş toplantı planı |
Sıkı Pazarlıklar | Şeffaf fiyatlama ve promosyonlar |
Ön anlaşmalar | Kolay satın alınabilir servisler |
Baskın Satış Süreci | Alıcı merkezli satış süreci |
Yapılan işlemlerin amacı aynı olsa dahi süreci değiştirildiğinde elde edilen sonuçlar rasyonel ve ekibinizi motive edici olacaktır.
GELENEKSEL SATIŞ | SORUNSUZ SATIŞ |
---|---|
Karmaşık performans | Sürdürülebilir çaba |
Dağınık varsayımlar | Gerçek zamanlı veriler |
Raporlama üzerine yoğunlaşan yöneticiler. | Yol göstermeye odaklanmış yöneticiler. |
İletişim kurmayan takım arkadaşları | Eğitimler ve ortak projeler |
Satıştan sonra unutulan müşteriler | Sürdürülebilir satış için takip edilen iş ortakları |