E- ticaret 2000’li yılların başlarında internet kullanımının artması ve geleneksel işletme maliyetlerinin yükselmesi sonucu hayatımıza girmiş, ticaretin online yapılması kavramıdır. E- ticaret ile ürün veya hizmetinizi online pazarlayabilir, çeşitli ödeme yöntemleri ile para kazanabilirsiniz. Günümüzde geleneksel işletmelerine e-ticaret satış modelini eklemiş firmalar, yerel müşteri potansiyellerinin üzerine çıkarak, ürünlerini tüm dünyada müşterilere ulaştırmayı başarmışlardır. Özellikle küçük ve orta ölçekli firmalar açısından düşündüğümüzde e-ticaret önemli avantajlar sağlamaktadır. Bunların başında düşük maliyet ve yüksek gelir avantajı, sonrasında ise geniş bir müşteri segmentine ulaşma imkanı gelmektedir. Özellikle yerel işletmeler e-ticaret kanalı ile satış yapmaya başladığında, kurumsallık seviyesi artmakta ve insanların duyduğu güven yükselmektedir. Bu açıdan bakıldığında e-ticaretin iyi bir pazarlama stratejisi olduğunu söyleyebiliriz.
Genel hatları ile incelendiğinde e-ticaret 4’e ayrılmaktadır. Bunlardan ilki ve en önemlisi Şirketten Tüketiciye (Business to Customer) olanıdır. Bunun sebebi bu e-ticaret modelindeki pazar payı ve gelir hacminin yüksekliğidir. Bu bölümdeki işletmelerin amacı ürünü son kullanıcıya ulaştırarak edilebilecek maksimum kârı elde etmektir. İkinci bir e-ticaret türü is Şirketler arası olandır. Bu bölüm özellikle Türkiye'de çok yaygın kullanılamamaktadır bunun sebebi alış veriş miktarının yüksekliği ve karşılıklı duyulan güvenle alakalıdır. Diğer iki e-ticaret türü ise şu şekildedir;
Domain seçimi yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalar kısa ve akılda kalıcı olması ve Türkçe karakter bulundurmamasıdır. Eğer yerel bir dükkanınız varsa marka adınızı domain olarak kullanmak müşterilerin size kolayca ulaşabilmesi açısından iyi bir seçim olabilir. Öte yandan, eğer bir dükkanınız yok ve belirli bir alanda ürün satmak istiyor ya da hizmet vermek istiyorsanız iyi bir alan adı seçmeniz potansiyel müşterilerin sizi bulmasını kolaylaştıracaktır.
E-ticaret sitenizi yayınlamak, sonrasında sürdürebilir bir müşteri memnuniyeti yakalamak istiyorsanız mutlaka güvenli ve hızlı bir sunucu ile birlikte çalışmanız gerekmektedir. Bu konuda profesyonel yardım almak sitenizin güvenliği için oldukça önemlidir.
İyi bir e-ticaret sitesinin farklı ödeme yöntemleri sunması gerekmektedir. Örneğin bir çok müşteri e-ticarette alışık olduğumuz kredi kartı yöntemini tercih ederken havale ile ödeme yapmak isteyenlerde gayet olasıdır. Tam da bu sebepten işletmeler bireysel farklılıkları göz ardı etmemeli sunduğu ödeme şekillerini çeşitlendirmelidir. Ödemeler bankalar aracılığı ile ya da bilinen ve güvenilir sanal pos sistemleri tarafından alınmalıdır. Aksi takdirde e-ticaret siteniz güvenilirliğini ve profesyonelliğini yitirebilir.
Özellikle satış odaklı olmak üzere tüm sitelerde tasarım oldukça önemlidir. Kullanıcıların kolayla gezinebilecekleri ve aradıkları ürünü kolayla bulabilecekleri temalar seçmek, iyi bir tasarım için ilk adımdır. Sonrasında sitenizde kullanacağınız fotoğraflar mutlaka yüksek kaliteli olmalı ve birkaç farklı açıdan çekilmiş olmalıdır. Bunları yanı sıra tema renginiz ve logonuz birbiriyle uyumlu olmalı, yazı tipi ve boyutuna dikkat etmelisiniz.
Müşteri güvenliği için sitenizin mutlaka Güvenlik Sertifikası (SSL) olmak zorundadır. Bu konuyla ilgili profesyonel yardım almanız sürdürülebilir müşteri kazanımı açısından oldukça önem arz etmektedir.